آخرین اخبار
کد مطلب: 146534
غرب؛ از سراب تا واقعيت؛
اروپاي زيبا، امروز نيازمند وزارت گرسنگي است!/ آمريکا کانون فقر و نابرابري دنيا
تاریخ انتشار : 1399/11/18 09:12:15
نمایش : 936
امروز با سنگين‌ترين تبليغات رسانه اي عليه ايران سعي شده اين کشور را فقير وعقب مانده نشان دهند در حالي اروپا و آمريکا به ظاهر پيشرفته در منجلاب بسياري از فلاکت ها و بدبختي دست و پا مي زنند.
به گزارش سلام لردگان؛ به نقل از يزدرسا، گرچه ذهن انسان امروزي در نتيجه امپراطوري رسانه نظام سلطه با شنيدن واژه‌هاي فقر و نابرابري، ناآگاهانه به دوردست‎ها و مناطق دورافتاده و يا «جهان‎‌هاي دوم و سوم» و «مناطق پيراموني» کشيده مي‌شود و «مرکز» و «جهان نخست» را عاري از هرگونه نداري و تبعيض مي‌داند اما آمارهاي رسمي و گزارش‌هاي سازمان‌هاي حقوق بشري خلاف اين تصوير را نشان مي‌دهند.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و سرعت گرفتن پيشرفت و توسعه مردمان اين سرزمين در همه حوزه ها، امروز سنگين‌ترين تبليغات منفي رسانه اي عليه جمهوري اسلامي ايران در حال اجرا است که ايران را يک کشور خودکامه با مردمي بسيار فقير و محدود نمايش دهد و با نمايش بهشت هاي دورغين از جوامع غربي، ضمن القاي ياس و نااميدي، مردم ايران را عقب مانده معرفي مي کنند.

اين جنگ نابرابر رسانه اي در حالي است که در مقايسه اي کوتاه و بيان مشتي از خروارها مصائب و گرفتاري هاي جوامع غربي مي توان دريافت ايران اسلامي در مسير رشد و توسعه توانسته از برخي عرصه ها گوي سبقت را از بسياري کشورهاي اروپايي بربايد.

برخي حقايق جوامع اروپايي و آمريکا نشان مي دهد در چندين ساله گذشته اين جوانع نه تنها پيشرفت نداشته بلکه هر روز رو به افول و انزوا نزديک تر مي شوند در اينجا به برخي از آن ها که در حوصله اين گزارش بگنجد اشاره مي کنيم.

***غرب سرطان زده نتيجه سبک زندگي پيشرفته!

«بنياد بين‌المللي پژوهش در مورد سرطان» در تازه‌ترين گزارش خود خبر از ۵۰ کشوري که داراي بيشترين آمار سرطان در دنيا هستند داد. جدول مربوطه کشورهايي را در راس خود مي‌بيند، که به هيچ وجه باور نمي‌شد که اين کشورها با داعيه سبک زندگي پيشرفته دچار چنين وضعيتي باشند.

طبق آمار سال ۲۰۱۲ «بنياد بين‌المللي پژوهش در مورد سرطان»، ۱۴ ميليون و ۱۰۰ هزار مورد مبتلا به سرطان در دنيا وجود دارد. برخي از کشورها در انواعي از سرطان پيشگام بوده‌اند و برخي ديگر در انواع ديگر اما چيزي که شايان توجه است اين است که کشورهاي داراي سبک زندگي پيشرفته همچون دانمارک، نروژ، و فرانسه، صدر جدول را طي ساليان اخير از آن خود کرده‌اند. علل بروز سرطان از نگاه بنياد مذکور، سطح دسترسي به مراقبت سلامت، محيط، رژيم غذايي، انتخاب سبک زندگي اعلام شده است.

موسسه بين‌المللي سرطان‌شناسي «دانا فاربر» در پژوهش سال ۲۰۱۵ خود دانمارک و ۵ کشور غربي را در صدر جدول مبتلايان به سرطان قرار داد.

اين موسسه بين‌المللي، در آخرين پژوهش خود مربوط به ماه مي ۲۰۱۷، به تفکيک نوع سرطان، کشورها را رتبه‌بندي کرد. با اين حال هم، کشورهاي پيشرفته اروپايي داراي بيشترين ميزان ابتلا به سرطان هستند و در مجموع کل، آنها در صدر جدول جاي دارند.

***بيداد گرسنگي در بهشت اروپايي

يک پژوهش تازه در بريتانيا نشان مي‌دهد که کمتر از يک‌دهه، تعداد کودکاني که در اين کشور در فقر زندگي مي‌کنند، يک‌ميليون نفر افزايش يافته است.

بنا بر گزارش «مجمع اتحاديه‌هاي صنفي بريتانيا» بيش از ۳ ميليون کودک در خانواده‌هايي زندگي مي‌کنند که مجموع درآمد والدين آن‌ها زير خط فقر (۲۱ هزار پوند در سال) است.

در همين زمينه مدتي پيش مدير يک مدرسه در شهر لانکاشر در شمال غربي انگلستان خبر داد، دانش‌آموزان مدرسه او به حدي گرسنه هستند که پس از ورود به مدرسه در سطل آشغال‌ها دنبال غذا مي‌گردند! شماري از نمايندگان پارلمان بريتانيا از احزاب مختلف از دولت اين کشور خواسته‌اند تا براي مقابله با ناامني غذايي به‌خصوص در ميان دانش‌آموزان، معاونتي را به اين کار اختصاص دهند.

به گفته سخنگوي وزارت کار انگليس از سال ۲۰۱۰ به اين سو يک ميليون نفر از جمله ۳۰۰ هزار کودک از فقر مطلق خارج شده‌اند. سال گذشته هم روزنامه «ژنرال آنسايگر» آلمان، براساس ارزيابي انجمن حفاظت از کودکان آلمان (DKSB) خبر داده بود که حدود ۴/۴ ميليون کودک در آلمان در معرض خطر فقر قرار دارند که تعداد آن‌ها حدود ۴/ ۱ ميليون بيشتر از حد انتظار و تصور است. به اعتقاد اين انجمن، اين يک سند و گواه فقر براي يک کشور ثروتمند است.

***اروپا زيبا نيازمند وزارت گرسنگي!

يک گزارش مجلس نمايندگان بريتانيا نشان مي‌دهد از هر پنج کودک زير ۱۵ سال اين کشور، يک نفر در خانه‌اي رشد مي‌کند که به دليل کمبود مالي يا ديگر منابع دچار محدوديت در دسترسي به غذا است اما نکته قابل تامل تر اينجاست که اين گزارش ۵۶ صفحه‌اي توسط کميسيوني مرکب از نمايندگان حزب محافظه‌کار حاکم و حزب مخالف کارگر تهيه شده است و به دولت پيشنهاد مي‌کند براي رفع مشکل، تاسيس وزارتخانه‌اي مجزا براي حل معضل گرسنگي را تدارک ببيند.

تريدينگ اکونوميکس نوشت: داده‌هاي منتشرشده توسط وزارت دارايي انگليس نشان مي‌دهد که کسري بودجه اين کشور در ماه مي به ۵۴.۵ ميليارد پوند افزايش يافته است که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل حدودا ۵.۱ برابر شده است که اين کسري بودجه  يکي از بالاترين ارقام ثبت شده تاريخ معاصر اين کشور به ويژه بعد از شيوع ويروس کرونا بوده است.

نتيجه اين افتضاح اقتصادي انگليس را مي توان در آمار صليب سرخ جستجو کرد! بکله گلتا، دبير کل فدراسيون بين المللي انجمن هاي صليب سرخ و هلال احمر اعلام کرد «بحران اقتصادي در اروپا موجب شده است که ۴۳ ميليون شهروند اروپايي غذاي کافي براي خوردن نداشته باشند و ۱۲۰ ميليون نفر با خطر فقر مواجه شوند.»

وي افزود: «اروپا با بدترين بحران انساني در 6 دهه اخير مواجه است.»

**آمريکا مرکز فقر و نابرابري دنيا

ايالت متحده آمريکا نيز وضعي مفتضحانه تر و اسفبار تر از اروپا دارد، اگرچه تصوير رسانه‌اي از آمريکا هميشه مردماني غرق در رفاه و آسايش را نشان مي‌دهد اما آمارهاي رسمي و گزارش‌هاي سازمان‌هاي بين‌المللي بر وجود فقر و نابرابري گسترده در آمريکا تأکيد دارند.

پايگاه نشريه نيوزويک در اواسط ماه دسامبر سال گذشته در گزارشي با اشاره به سفر نماينده ويژه سازمان ملل در زمينه فقر و نابرابري شديد به آمريکا نوشت: فيليپ آليستون نماينده ويژه سازمان ملل از مشاهده فقر و نابرابري در برخي از نواحي ايالت آلاباما شگفت‌زده شده و گفته که تاکنون هيچ‌گاه چنين سطحي از فقر و تبعيض در کشورهاي پيشرفته را مشاهده نکرده‌ است.

مرکز نابرابري و فقر استنفورد که ثروتمندترين کشور‌ها را از نظر بازار کار، فقر، نابرابري مالي و پويايي اقتصادي رده بندي مي‌کند، آمريکا را در رده دهم بين ۱۰ کشور برتر، و رده هجدهم بين ۲۱ کشور برتر قرار داده است.

زندگي بي خانمان ها در چادرشهرهاي سياتل

در سازمان توسعه و همکاري اقتصادي (OECD)، در بين ۳۷ کشور، آمريکا از نظر فقر و نابرابري در جايگاه ۳۵ قرار دارد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از پايگاه داده‌هاي نابرابري درآمد جهاني، آمريکا داراي بالاترين نرخ جيني (اندازه گيري نابرابري) در ميان تمام کشور‌هاي غربي است.

بر اساس آمار‌هاي اداره آمار آمريکا، ۴۰/۶ ميليون نفر در آمريکا زير خط فقر زندگي مي‌کنند که ۱۲/۷ درصد جمعيت اين کشور را تشکيل مي‌دهند. ميزان فقر در ميان سفيد پوست‌هاي غير اسپانيولي ۸/۸ درصد است در حالي که ميزان فقر در ميان سياه پوستان ۲۲ درصد و در ميان سفيد پوستان اسپانيولي ۱۸/۴ درصد است.

با اين حال پايگاه نيوزويک نيز با استناد به مرکز آمار آمريکا (Census Bureau) مي‌افزايد: بنا به تازه‌ترين آمارها هم‌اکنون نزديک به 41 ميليون نفر از مردم آمريکا در فقر مطلق زندگي مي‌کنند.

فقر در آمريکا از نماي نزديک

***بهداشت و جولان بيماري ها در آمريکا

روزنامه گاردين در تاريخ 5 سپتامبر 2017 سال جاري گزارشي مبسوط با عنوان « کِرم قلابدار، بيماري ناشي از فقر شديد، در حال گسترش در جنوب آمريکاست. چرا؟» از شيوع گسترده بيماري به نام «کرم قلابدار» در ايالت آلاباما در سال 2017 خبر داد- بيماري که معمولا در کشورهاي آفريقايي و جنوب آسيا با شرابط بهداشتي پايين‌تر از سطح استاندارد مشاهده شده‌ است.

بنا به گزارش «فيليپ آليستون» ميزان بيماري‌هاي گرمسيري ناديده گرفته شده در آمريکا رو به افزايش است. به طور مثال، در حال حاضر تعداد ۱۲ ميليون آمريکايي مبتلا به عفونت انگلي تخمين زده شده اند.

در زمينه دسترسي به آب آشاميدني و بهداشت، آمريکا مقام ۳۶ در جهان را دارد.

***حقايق ديگر درباره بهداشت و درمان آمريکا

در حال حاضر در ايالات متحده، ۶۰ ميليون نفر سوء مصرف الکل دارند.

بر اساس يک مطالعه انجام شده توسط کلينيک مايو (Mayo) ۷۰ درصد از آمريکايي ها حداقل يک نوع دارو و ۲۰ درصد آن ها حداقل پنج نوع دارو را به طور منظم مصرف مي کنند.

مردم آمريکا سالانه بيش از ۲۸۰ ميليارد دلار صرف خريد دارو مي کنند.

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پيشگيري بيماري (CDC)، پزشکان در ايالات متحده سالانه ۲۵۰ ميليون نسخه براي داروهاي ضدافسردگي تجويز مي کنند.

در حال حاضر ۷۰ ميليون نفر در آمريکا داروهاي روانگردان مصرف مي کنند.

کودکان در ايالات متحده سه برابر بيشتر از کودکان اروپايي در معرض ابتلا به افسردگي هستند.

ايالات متحده بيشترين نرخ مصرف داروهاي غيرمجاز را در دنيا داراست.

هرروز ۳هزار جنين در اين کشور سقط مي شو و حدود ۴۱ درصد از بارداري ها در شهر نيويورک، به سقط ختم مي شود.

سازمان Planned Parenthood سالانه ۳۰۰هزار سقط جنين انجام مي دهد که هر سال حدود ۱۸ درصد از کساني که سقط جنين مي کنند نوجوان هستند و عجيب تر اينکه بعضي از کلينيک هاي سقط جنين، جنين هاي سقط شده را به مراکز تحقيقاتي مي فروشند!

وضعيت زباله و زباله گردي در يک قدمي کاخ سفيد!

هزينه هاي گزاف درماني در امريکا و بيمه هايي که نيستند!

اروپا هم دست کمي از آمريکا در حوزه بهداشت و درمان ندارد براي مثال سالانه ميزان ابتلا به سرطان در اروپا به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر، ۲۴۰ نفر است در حاليکه در ايران حدود ۱۱۰ هزار نفر به سرطان مبتلا مي‌شوند که به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر جمعيت کشور در هر سال، ۱۵۳ مورد ابتلا خواهد بود.

در بسياري از گزارش‌ها اعلام شده که امريکا نخستين کشوري است که هر سال هزينه‌هاي بسياري را در اين بخش متحمل مي‌شود. طبق گزارش‌ها، تقريبا در اين کشور در حدود 18.9درصد از توليد ناخالص داخلي به سلامت اختصاص دارد. با اين‌حال پيش‌بيني شده که بين سال‌هاي 2017 تا 2025، هزينه‌هاي بهداشت و درمان در اين کشور در حدود 6.4 درصد افزايش پيدا کند؛ از طرفي ممکن است که بودجه بيمه‌هاي درماني در اين کشور در سال‌هاي آينده نيز کاهش يابد.

طبق آخرين گزارش به دست آمده، سرانه هزينه‌هاي سلامت در امريکا سالانه حدود 9 هزار و 451 دلار برآورد شده است. با اين توضيح که امريکا بيشترين سرانه هزينه‌هاي درمان را در بين کشورها دارد، باز هم همچنان به دليل پير شدن جمعيت و تورم، در مقايسه با بسياري از کشورها، کيفيت ارائه خدمات بهداشتي و درماني مطلوب نيست.

به دليل جمعيت بالا در اين کشور، مردم حدود نيمي از هزينه‌هاي درمان را خودشان مي‌پردازند. از آنجا که بيمه دولتي در امريکا نمي‌تواند تمام انتظارات شهروندان را برطرف کند، درصد زيادي از مردم تحت‌پوشش بيمه‌هاي خصوصي قرار گرفته‌اند. در سال‌هاي اخير طرح بيمه‌ سلامت «اوباماکر»، شهروندان بالاي 65 سال و افراد مبتلا به بيماري‌هاي خاص را تحت پوشش قرار داده و بيش از 90درصد از هزينه‌هاي درماني را پرداخت مي‌کرد.

با توجه به اينکه در ابتداي سال 2017، مجلس سناي امريکا در اقدامي با 51راي موافق، نخستين گام را به سوي لغو طرح خدمات درماني «اوباماکر» برداشته، بايد ديد پس از اين و با توجه به لغو قطعي طرح بيمه دولتي، وضعيت ارائه خدمات بهداشت و درمان براي شهروندان چه وضعيتي پيدا خواهد کرد.

فارغ از همه اين مسائل در حوزه بهداشت و درمان امريکا، اخيرا ران براون اشتاين (Ron Brownstein) سردبير مجله آمريکايي آتلانتيک در مصاحبه اي با شبکه تلويزيوني سي ان ان گفت: با شيوع ويروس کرونا نظام بهداشت و درماني آمريکا درهم شکسته است و اقتصاد آمريکا در گرو سلامت شهروندان آن است.

*** فاصله طبقاتي شدبد آمريکا را جهنم کرده است

بر اساس داده‌‌هاي بانک مرکزي ايالات متحده آمريکا موجودي و دارايي ثروتمندترين آمريکايي‌ها که تنها يک درصد از جمعيت اين کشور محسوب مي‌شوند حدود 34.2 تريليون دلار اعلام شد در حالي که دارايي فقيرترين قشر مردم که 50 درصد جمعيت را تشکيل مي‌دهند، 2.08 تريليون دلار است.

بر اين اساس دارايي 50 فرد ثروتمند‌ اين کشور، معادل با دارايي 165 ميليون آمريکايي است که تقريبا نزديک به نيمي از جمعيت کشور  را تشکيل مي‌دهند.

آيا مي دانيد تعداد شهروندان امريکايي که از دولت يارانه دريافت مي کنند، از تعداد کساني که شغل تمام وقت دارند بيشتر است؟

آيا مي دانيد ۱,۲ ميليون از دانش آموزاني که در مدارس دولتي مشغول به تحصيل هستند، بي خانمان محسوب مي شوند؟

فاصله ي طبقاتي موجود ميان قشر فقير و قشر ثروتمند در جامعه ي آمريکا، در تاريخ اين کشور بي سابقه بوده است و اين مقدمه اي است بر ايجاد "انديشه ي رابين هودي" که مي تواند هرج و مرج وحشتناکي را در آينده ي نزديک اين کشور رقم بزند. احساس خشم نسبت به "پولدارها" روز به روز در حال افزايش است و جامعه ي "ندارها" هر روز نااميدتر و افسرده تر از روز قبل به نظر مي رسند. عنقريب است که اين خشم به مرحله ي انفجار برسد و دامن هرکسي را که در اين گيرودار حضور دارد، بگيرد.

خانه هاي متروکه، گزينه پيش روي طبقه متوسط در کاليفرنيا

 

عليرغم اعطاء وام بدون بهره توسط دولت فدرال و افزايش بيشمار ميزان پول جاري توسط خزانه دارهاي دولتي، با گذشت هرسال اوضاع فقر در اين کشور بدتر مي شود.

***اروپا مجسمه کامل از تبعض عليه زنان

يکي از وامصيبت هايي که عليه ايران توسط امپراطوري رسانه اي غرب به نمايش در مي ايد موضوع تبعيض جنسيتي و تحقير زنان در جامعه ايران است.

اين ادعا هر چند با نيم نگاهي به وضعيت بانوان ايران اسلامي در حوزه هاي مختلفي چون تحصيل و دانشگاه، اشتغال، درصد خشونت عليه زنان، سلامت و درمان و حتي افتخارات بانوان در حوزه فرهنگي و ورزشي مي توان به اين ادعاي پوچ پي برد اما دم خروس غرب زماني بيرون مي زند که اين جوامع بدترين جنايات و تبعيض ها را عليه زنان به کار مي برند.

شايد تا نام تبعيض عليه زنان در جوامع غربي به تبع آمريکا به زبان بيايد ذهن در وهله اول به سمت جنايات جنسي و کالاپنداري زن در غرب سوق داده شود اما اين واقعيت تنها گوشه کوچکي از تبعيض و خشونت عليه زنان در جوامع غرب و آمريکا است.

***تبعيض جنسيتي در ميزان حقوق و دستمزد در دانشگاه هاي برتر آمريکا

سايت BusinessStudent.com  وضعيت صد دانشگاه برتر و بيست و پنج کالج آزاد برتر هنر بر اساس رتبه بندي US News College را مورد بررسي قرار داده است. پس از حذف کالج هايي که هيچ اطلاعاتي از شرايط آنها در دست نبود، در نهايت محققين ماندند و صد و هفده کالج. اين افراد براي به دست آوردن ميانگين درآمد مردان و زناني که شش سال از آغاز تحصيلات عاليه ي آنها گذشته بود از داده هاي اطلاعاتي وزارت آموزش استفاده کرده و همه ي کساني که به صورت تمام وقت در کالج تحصيل مي کنند را از اين جامعه ي آماري حذف کردند. نتايج اين تحقيقات تصويري باورنکردني از نابرابري جنسيتي موجود در دستمزد افراد مورد بررسي را پيش روي ما قرار مي دهد.

در ميان صد و هفده کالجي که US News College به عنوان برترين کالج هاي آمريکا معرفي کرده است، ده کالج ذيل بيشترين ميزان اختلاف در دستمزد مردان و زنان را به خود اختصاص داده اند.

***آمريکا از نماي نزديک تر

تعداد معتادان به هروئين در ايالات متحده نسبت به سال ۲۰۰۲ بيش از دوبرابر شده و تعداد مرگ و ميرهاي ناشي از مصرف هروئين، نسبت به سال ۲۰۱۰، ۸۴ درصد افزايش داشته است.

بر اساس اعلام FBI بيش از ۱.۴ ميليون تبهکار در ۳۳۰۰۰ گروه تبهکاري حضور دارند و نرخ جرم و جنايت در آمريکا در سال ۲۰۱۲ نسبت به سال هاي گذشته ۱۵ درصد افزايش يافته است.

يک جوان آمريکايي قبل از رسيدن به سن ۲۱ سالگي به طور ميانگين ۱۰۰۰۰ ساعت از وقت خود را صرف بازي هاي رايانه اي مي کند بطوريکه يک مطالعه نشان مي دهد که ۸۸ درصد از آمريکايي هاي ۸ تا ۱۸ سال به بازي هاي رايانه اي اعتياد دارند که از اين تعداد، نسبت پسران به دختران ۴ برابر بيشتر مي باشد.

در حال حاضر نوجوانان ۱۵ ساله اي که در مدارس دولتي آمريکا درس مي خوانند، سواد علوم تجربي و رياضي آن ها کمتر از نوجوانان همسن خود در ديگر کشورهاي توسعه يافته است.

همه آنچه تاکنون گفته شد مشت کوچکي از خروارهاي حقايقي است که آمريکا و اروپاي واقعي را به نمايش مي گذارد و تشريح همه ابعاد اين جوامع که هر روز به افول نزديک تر مي شود در حوصله اين گزارش مي گنجد و مثنوي هفتاد من مي خواهد تا بتوان اين کشورها را در آيينه حقيقت و واقعيت نمايش داد.

مهم اين است مردم ايران ضمن خودباوري و اعتقاد راسخ به ظرفيت هاي کشورشان، اين نظام که هر روز گامي در جهش پيشرفت، توسعه و اباداني برمي دارد را قدر دان باشند هرچند تاکنون در حساس ترين برهه هاي تاريح اين مملت، همين مردم وارد صحنه شده و دسيسه دشنمان را خنثي کرده اند.

رقم خوردن انقلاب اسلامي به دست مردم، سند محک و پشتوانه قوي است که دشمنان اين مرز و بوم را از هر مسيري به بن بست رسانده و شکي هم نيست تا دنيا دنيا است اين انقلاب و نسل آينده آن هر روز به بالندگي کشورشان افتخار مي کنند.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس